5 kluczowych kompetencji miękkich managera

Kluczowe umiejętności menadżera

Kompetencje miękkie managera jeszcze jakiś czas temu deprecjonowane, szczególnie w obliczu “dzikiego kapitalizmu” i feudalnych stosunków pracy w powstającym prywatnym biznesie. Do tej pory w popularnych szablonach CV dostępnych w internecie część kompetencji miękkich pozostaje na samym końcu tekstu w okolicach zainteresowań książkami i podróżami.

Kompetencje miękkie definiują cechy psychofizyczne managera oraz jego umiejętności społeczne. Opisują zachowania, postawy, sposób bycia. Uwagę kierują przede wszystkim na własną osobę, rozwijanie motywacyjne oraz umiejętności interpersonalne.

Przykładowe i jedne z najważniejszych kompetencji miękkich, jakie powinien rozwijać w sobie dobry manager to:

  • komunikatywność
  • dynamika działania
  • kreatywność
  • umiejętność pracy w zespole
  • zarządzanie czasem własnym i podległych osób
  • odporność na stres

Komunikatywność diagnozuje się stosunkowo łatwo. Trudno byłoby wskazać zawód, w którym komunikatywność nie ma znaczenia, czy nie jest potrzebna. Choćby dlatego, że większość z nas pracuje w grupie i musi się porozumiewać. Bez względu na to jakie miejsce zajmuje się w hierarchii firmy, komunikatywność leży u podstaw każdego sukcesu. Pracodawca czy manager musi umieć zwerbalizować swoje oczekiwania w stosunku do pracownika, a pracownik zrozumieć przekazywany komunikat. 

Zarządzanie czasem to umiejętność organizacji pracy własnej managera oraz podległych mu osób. Manager musi dokonać właściwego wyboru w procesie delegowania zadań współpracownikom w zależności od ich kompetencji. Tylko wtedy, gdy nastąpi właściwe połączenie zadania z umiejętnościami zostanie ono wykonane poprawnie i według narzuconego harmonogramu. Manager nie tylko rozdaje zadania, ale musi przewidzieć wszelkie przeszkody i trudności z jakimi spotka się pracownik podczas ich realizacji. 

Przewodzenie, pozostawanie przywódcą grupy wymaga od managera podejmowania właściwych, często dynamicznych decyzji. Manager nie może obawiać się zmian w prowadzeniu swoich zadań, gdy powstają przeszkody, nagłe zmiany sytuacji, musi podejmować szybko i stanowczo właściwe decyzje.

Be the first to comment on "5 kluczowych kompetencji miękkich managera"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*